Damjan Šporčić je prva generacija grafičkih dizajnera iz Škole za primijenjenu umjetnost u Rijeci. Upisao je smjer likovne kulture pri filozofskom fakultetu, a diplomirao na Akademiji primijenjenih umjetnosti kao profesor likovne kulture 2011. Ne može reći da se našao u toj struci, ali dio toga znanja koristi na nekim od radionica koje danas vodi. Radio je na dvije lokalne televizijske kuće kao snimatelj, montažer i grafički urednik. Na jednoj od njih postao je dio tima Retro.Elektro koju je vodio Tom Jay, to je bila emisija o elektronskoj glazbi koja je svakoga vikenda ugostila jednog DJ-a iz regije i u kojoj je počeo sa Vjing-om. Tamo su već bili VJ Marocco i VJ Dlakka, dvojica vrlo dragih kolega i prijatelja od kojih je naučio trikove. Prvi parti koji je radio bio je u Tesli, a prvi koncert One Piece Puzzle-a u Zagrebu. Osim animacijom i videom, izražavao se i u drugim medijima pa je sudjelovao na nekoliko skupnih izložbi poput biennala mozaika ili triennala keramike. 2012. počeo je surađivati sa kolegom umjetnikom Brunom Velčićem (Oblik 2) na brojnim kiparskim i dizajnerskim projektima. Radili su razne stvri, od postavljanja umjetničkih instalacija, izrađivanja skulptura od raznih materijala, osmišljavanja i izrade unikatnog namještaja do dječjih igračaka i inovativnih glazbenih instrumenata. Bruno je u jednom trenutku otvorio firmu gdje je odradio i stručno osposobljavanje, a gdje su izrađivali asortiman uporabnih predmeta od maslinovog drveta. Kako su paralelno sve češće dogovarali gaže za vikend ili radili skupa na predstavama u kazalištima, trebali su se odlučiti za neko zajedničko umjetničko ime i tako je nastao Oblik 3. U međuvremenu je Marko otišao u inozemstvo, Bruno zatvorio svoju firmu, a on i dalje radim pod imenom Oblik 3. Znam reći da se ovime što radi bavi već desetak godina, ali je sa audio-video tehnologijom i animacijom upoznat već skoro dvadeset, a što se tiče programskog alata radi u aplikacijama kao što su: Final Cut, Adobe paket, FL Studio, Resolume, Blender, Unreal Engine, Max/Jitter i brojni drugi. U nekima od njih još uvijek uči raditi jer su vrlo kompleksni i pružaju gotovo beskonačan izbor mogućnosti u tom svijetu. Ako je na sceni onda je sa one strane kamere ili u režiji, u kazalištima sjedi uz ispicijenta, na partiju uvijek uz tonca, light majstora ili je iza u backstageu. Uglavnom je iza scene, ali vidi sve. Do sada je odradio dvjestotinjak scenskih nastupa od MiK-a, preko Stereo Dvorane, Crkve, Hartere uz brojne riječke DJ-e, do festivala u Varaždinu, Karlovcu, Humu, Cresu, Krku, Labinu, Puli… Više od Damjenu možete saznati na
Facebook: Gospodin Brodski, OBLIK3
Inastagram: https://www.instagram.com/obliktri/
Youtube: https://www.youtube.com/gospodinbrodski
Kako je sve počelo…
Morao bih pitati majku za te prve crtice iz mladosti jer od kada znam za sebe sam držao neko pisalo u ruci i njime crtao. Rekla mi je da sam nepravilno držao olovku jer mi je u suprotnom stvarala sjenu na papiru, da sam ispravljao učiteljicu kada je crtala cvijeće bez specifičnih detalja itd. Ne sjećam se gdje je točno počelo.
Kako izgleda tvoj radni dan?
Ovisi od projekta do projekta. Počeli smo sa projekcijskim platnima i vrlo brzo si zakomplicirali život da tako kažem. Izrađivao sam svakakve oblike na svakakvim mjestima kao podlogu za video projekciju. Posao zapravo najčešće kreće još puno prije eventa. Nakon što klijent izrazi želju za mojom intervencijom, dolazim izvidjeti mjesto radnje i uvjete u kojima se ona odvija. Ponekad je to kazalište sa vrlo urednim sistemom ulica, cugova i rampi, a ponekad je to ledina na kojoj puše bura ili blatni tunel u kojem kaplje sa stropa. Nakon toga treba predvidjeti izradu i montažu svih scenografskih elemenata te procijeniti udaljenost i broj potrebnih projektora za njeno osvjetljenje. Isto tako predvidjeti dužinu potrebnog kabela i mjesto za režiju. Zatim predvidjeti vrijeme potrebno da se izradi animacija specifična za svaki taj event i konačno dogovoriti cijenu ili protuuslugu za to. Primjerice, ako radim scenografiju u obliku srca, morao bih precizno iscrtati točno taj oblik te izraditi nekakvu animaciju na tu temu. To se zove video mapiranje odnosno 2D ili 3D videomapping. Imam dvije licence za program Resolume Arena, koji je profesionalan program za live VJ nastup i u kojem postoji cijeli niz mogućnosti kombiniranja više video izvora istovremeno. Uz njega koristim i Blender u kojem pak unaprijed izrađujem animirane elemente. Kombinacijom izrade animacije unaprijed i onom live, može se zbilja postići zanimljiva igra kada je ona potrebna. Takve gaže su mi drage jer imam potpunu slobodu izražavanja i odabira materijala kojim ispunjavam mrak. Naravno da ponekad uleti koja loša gaža ili malo neozbiljan klijent, ponekad bude i smiješna muzika, ali ja se uvijek trudim ostati originalan i popraviti stvar koliko se može. Najdraže mi je raditi u dobrom timu sa ljudima koje cijenim i volim i kao takav, ovaj moj posao je neprocjenjiv. Jedan dio gaža imam već isplaniran i dogovoren unaprijed, dok druge ulete u zadnji čas pa ponekad i ne uspijem odraditi sve sam. Trenutno sam u pregovorima za jednu instalaciju u Zagrebu i nekoliko njih u Puli i Medulinu, što za ovu, što za iduću godinu. Od skorih događanja bih najavio TIPSY i Music After Dinner evente, a od koncerata one umjetnice Stephany Stefan te benda Zayn iz Bjelovara.
Kad ne radiš na projektima…
Volim prirodu i sve vezano sa njome, volim otići loviti orade i zubace sa obale, brati gljive i druge plodove šume, jedem sve, nisam izbirljiv. Ipak volim hranu i uživam u njenoj kvaliteti. Alkohol ne podnosim pa se rijetko napijem, kavu sa kofeinom sam prestao piti, ali volim zapalit. Rekreiram se uglavnom u prirodi, za bubnjevima ili dok montiram instalaciju i radim za strojevima. Od lopti me trenutno zanimaju samo moje pilates lopte.
Za kraj vizija…
Želja mi je još upisati glazbenu školu i imati vremena za svirku, ali valja biti strpljiv. Planova imam na tisuće, ali se ne smatram preambicioznom osobom niti u poduzetničkom, niti umjetničkom smislu, zapravo sam introvertan lik i imam svoje brije koje dijelim sa super ljudima koje sam upoznao putem. Volio bih samo imati sve više vremena.
Foto Nikki Vancaš
Zahvala Corto Maltese
Pripremila: Maja Vizjak