Lijepo je kad vas stil pisanja nekog autora osvoji na prvu. Mario Benedetti kod mene je to uspio učiniti sa svojim najpoznatijim djelom Primirjem. I u Talogu kave vješto, lirski piše i opisuje. A tada čitanje predstavlja pravi užitak.

Tematikom drugačiji od Primirja, ali opet nekako sličan, možda jer se ponovo vraćamo u Urugvaj i Montevideo i upoznajemo stanovnike tog zanimljivog, nama tako dalekog grada. Roman je podijeljen u 48 poglavlja u kojima se susrećemo s glavnim likom Claudijem i njegovim raznim anegdotama iz djetinjstva i mladosti. Obitelj, prijatelji, prve ljubavi i seksualna iskustva, sve je opisano, kratko i jasno. Nema tu prevelikih zapleta i napetosti. Nije to takva priča. Ovo je roman o odrastanju i promišljanju jednog dječaka, a kasnije mladića o svemu što ga okružuje. Ubacio je Benedetti i jedan pomalo fantastičan element koji je ostavljen čitatelju da ga doživi na svoj način. Možda će nekome biti savršeno smislen i nimalo nelogičan. Ali vjerujem da će svi zastati i potražiti dijelove u knjizi u kojima se pojavljuje te ga pokušati dokučiti.

Ljepota ovakvih romana je što se svi mogu pronaći u nekom njegovom dijelu.

Svatko se prisjeti svojih dana djetinjstva, vrati u neko drugo vrijeme, kada nismo toliko razmišljali, već samo činili. Možemo usporediti način života u našoj i drugim kulturama, posvjedočiti načinu razmišljanja drugih ljudi, čak i naučiti ponešto o povijesti. Benedetti nam približava svoju kulturu suptilno i iskreno i svojim riječima poziva na daljnju potragu za takvim djelima. Iako je ovaj roman napisao u 73.godini, Benedetti nije izgubio onaj svoj mladenački žar i poletnost koji krase taj njegov specifičan stil pisanja, lagan i čitak, a opet dubok i promišljen.

Ako volite romane prožete humornim situacijama, pričama o nečijem životu, raznim živopisnim likovima, one koji teku polako, bez velikih valova i oluja, Talog kave će vam se, vjerujem, svidjeti. Nemojte očekivati erupcije i uzbuđenja, ovo je stvaran život i opisan takav kakav i jest, ponekad okrutan i nemilosrdan, ali često i nezaboravan i vrijedan spominjanja.

Na kraju krajeva, kavu ste popili, a na vama je kako ćete interpretirati njen talog.

Pripremila: Tamara Štiglić Vodopić

Izdavač: Iris Illyrica